PROGRAM 2016

Onsdag 30 november 2016

08:00Registrering och morgonkaffe
08:30Moderatorerna Joel Dahlberg och Louise Andrén Meiton från SvD Näringsliv öppnar årets Financial Forum

Makroekonomisk utblick

08:35Den aktuella penningpolitiken och det ekonomiska läget

Martin Flodén, vice riksbankschef, Sveriges Riksbank
09:00Nya reglers påverkan på banker och följande konsekvenser för företag
  • Hur förändras positionen som kund?
  • Kommer bankernas affärsmodeller att hålla?
  • Vad sker internationellt?
  • Hur långt har vi kommit och vad har företagen att vänta framöver?
Eric Kindblom, The Royal Bank of Scotland.
09:30PANELDISKUSSION

Fungerar den ekonomiska politiken?


Claes Måhlen, chefsstrateg, Handelsbanken.
Andreas Wallström, chefsanalytiker, Nordea.
Pär Magnusson, chefsstrateg, Swedbank.
09:50Förmiddagskaffe

Ekonomisk tillväxt

10:20Förutsättningar och utmaningar för fortsatt god ekonomisk tillväxt
  • Sveriges infrastruktur och bostadsutveckling
Maria Rankka, vd, Stockholms Handelskammare.
10:50Så ska svenska företag nå sin fulla internationella potential och varför utländska bolag ska investera i Sverige
  • Förutsättningarna för svensk export och vad som gör Sverige till ett attraktivt investeringsland
Ylva Berg, vd, Business Sweden.
11:20Migration och ekonomisk tillväxt

Lars Calmfors, nationalekonom och professor i internationell ekonomi, Stockholms universitet.
11:35PANELDISKUSSION

Migrationens effekter på samhällsekonomin


Tino Sanandaji, forskare, Institutet för ekonomiskhistorisk och företagshistorisk forskning.
Andreas Bergh, docent, Lunds universitet och Institutet för Näringslivsforskning (IFN).
11:50Lunchvärd Mizuho Bank välkomnar till lunch och nätverksmingel

Rikard af Ekenstam, Head of Nordic Region, Mizuho Bank.
12:00Lunch och nätverksmingel

Digitaliseringens kraft & effekter

13:00Digitaliseringens påverkan på arbetsmarknaden
  • Hur stor är risken för fortsatt jobb- och lönepolarisering?
  • Vad innebär digitaliseringen för kollektivavtal och anställningsformer?
  • Hur är utsikterna för Sverige som ledande it nation?
Mårten Blix, nationalekonomisk forskare, Institutet för Näringslivsforskning (IFN).
13:30Digital omställning och organisk tillväxt
  • Traditionell detaljhandel möter hårdare konkurrens än någonsin – från digitala spelare, lågprisaktörer, snabbmatsbranschen och disruptors som skakar om hela branscher.
  • Så ska ICA möta konkurrensen och kundernas digitala behov
  • Hur har ICA Gruppen byggt en struktur för tillväxt och lönsamhet?
Per Strömberg, vd och koncernchef, ICA Gruppen.

Strategi och verksamhetsutveckling

14:00Varför och hur verksamheter ska knyta sin strategi till FNs mål för hållbar utveckling

Svein Tore Holsether, vd, Yara International.
14:30Eftermiddagskaffe
15:00Demokratiserat Digitalt Delägande - nya möjligheter för entreprenörsskap och finansiering

  • River ner strukturella hinder kring finansieringen av unga tillväxtbolag
  • Hur många aktiva delägare som ambassadörer gynnar både bolag och investerare
  • Hur Sverige har unika förutsättningar att leda utvecklingen inom området
Peter Norman, Styrelseordförande, Pepins Group AB.
15:30Vikten av en sann vision

I dagens digitaliserade samhälle måste bolaget, produkterna och de anställda kommunicera med samma språk. En tydlig vision skall både inspirera och ligga till grund för en praktiskt genomförbar strategi. Lars Dahlgren berättar om bakgrund och implementering av Swedish Match vision ”En Värld Utan Cigaretter”.

Lars Dahlgren, vd, Swedish Match.

Effektiva arbetsmodeller och tillväxt

16:00Implementeringar och resultat av effektiva arbetsmodeller
  • Systembolagets förändringsarbete med samhällsuppdraget i fokus
Magdalena Gerger, vd, Systembolaget.
16:30Disrupt or be disrupted
  • Världen förändras i den digitala tidsåldern - vad företagen behöver göra för att lyckas?
Anna Wikland, Sverigechef, Google.
17:00Moderatorerna sammanfattar dagen
17.15-18:30Nätverksmingel med dryck och tilltugg